Thessaloniki PhotoΒiennale 2023: Και άλλες εκθέσεις από το πρόγραμμα της διοργάνωσης!

Η πολύσημη ταυτότητα του τυρκουάζ, δημόσιοι υπάλληλοι εν ώρα εργασίας, η ιστορία του εβραϊκού νεκροταφείου στη Θεσσαλονίκη, το φαινόμενο του εργολαβικού εξωραϊσμού (gentrification) ολόκληρων αστικών περιοχών, μια φωτοδημοσιογραφική αποτύπωση από το μακρινό Αφγανιστάν και το καθεστώς των Ταλιμπάν και εικόνες- κοινωνικό ντοκουμέντο από την οδό Αχαρνών στην Αθήνα «ανοίγουν» τη δεύτερη εβδομάδα των εκθέσεων του προγράμματος της Thessaloniki PhotoΒiennale 2023 που επιμελείται και συντονίζει το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης του MOMus, από τη Δευτέρα 16 έως την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023.

Όλο το πρόγραμμα της διοργάνωσης βρίσκεται εδώ www.photobiennale-greece.gr

 

 

Αναλυτικά το πρόγραμμα 16-18.10.2023

 

Έκθεση: Ιουστίνη Δρακουλάκου «Χάνοντας το τυρκουάζ»

Χώρος: Goethe-Institut Thessaloniki                         

Διάρκεια: 16.10.2023-11.02.2024

Εγκαίνια: Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023 | 18:00

Συνεργασία: Goethe-Institut Thessaloniki

Ορυκτός πολύτιμος λίθος, φυλαχτό/αποτροπαϊκό ή θεραπευτικό σύμβολο, μοναδικό χρώμα, εμπορεύσιμο υλικό με πολυάριθμες ιδιότητες: όλα αυτά συνιστούν την πολύσημη ταυτότητα του τυρκουάζ, την οποία επιχειρεί η φωτογράφος/γεωλόγος Ιουστίνη Δρακουλάκου να προσεγγίσει φωτογραφικά, επιστημονικά, όσο και ανθρωπολογικά. Η έκθεση είναι μια πολυμεσική εγκατάσταση, βασισμένη στις αναρίθμητες δυνατότητες της φωτογραφίας και στους πολλαπλούς ρόλους που το μέσο αυτό διαθέτει: πληροφόρησης, καταγραφικής τεκμηρίωσης, αλλά συνάμα και ποιητικής αποτύπωσης.

 

 

Έκθεση: Μιχάλης Πατσούρας «07:00 – 15:00»

Χώρος: Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης        

Διάρκεια: 16.10-19.11.2023

Εγκαίνια: Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023 | 20:00

Επιμέλεια: Παναγιώτης Παππάς  

Συνδιοργάνωση: Photometria International Photography Festival

Συνεργασία: Γενικό Προξενείο της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης

Το ωράριο λειτουργίας των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα στην Ελλάδα μέσα από την προσωπική εμπειρία του φωτογράφου Μιχάλη Πατσούρα ως δημοσίου υπαλλήλου αποτυπώνεται στην εν λόγω έκθεση. Άνθρωποι εξουθενωμένοι, όχι από την κούραση, αλλά από την ανελέητη καθημερινή ρουτίνα, που θα ήταν λιγότερο δυσβάσταχτη αν ο μηχανισμός λειτουργούσε πιο εύρυθμα. Άνθρωποι που δουλεύουν, ονειρεύονται, γιορτάζουν, βαριούνται, αναζητούν το νόημα που κρύβεται πίσω από όλο αυτό και μαζί πολλές φορές την έξοδο «κινδύνου».

 

 

Έκθεση: Martin Barzilai «Ghost Cemetery»

Χώρος: Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Διάρκεια: 17.10-10.12.2023

Εγκαίνια: Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023 | 18:00

Συνδιοργάνωση: Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, GoetheInstitut Thessaloniki, Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ – Γραφείο Θεσσαλονίκης

Τη δεκαετία του 1920 ο εβραϊκός πληθυσμός της Θεσσαλονίκης ήταν η πλειονότητα, σε σύγκριση με την ελληνορθόδοξη και την τουρκική κοινότητα και το εβραϊκό νεκροταφείο ήταν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη και χρονολογούνταν από τον 2ο αιώνα μ.Χ.. Από το 1942 συντελείται στην πόλη η απόλυτη καταστροφή του συγκεκριμένου ιερού χώρου, παράλληλα με τις εκτοπίσεις και την εξόντωση σχεδόν του 96% του εβραϊκού πληθυσμού της πόλης κατά τη διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής.

Ο φωτογράφος Martin Barzilai δίνει έμφαση στα απομεινάρια των κατεστραμμένων ταφόπλακων, οι οποίες τοποθετήθηκαν σε διάφορα σημεία της πόλης και χρησιμοποιήθηκαν ως οικοδομικό υλικό σε μνημεία, κτίρια και πεζοδρόμια. Διαβάζοντας τα κείμενα που συνοδεύουν τις φωτογραφίες ο επισκέπτης είναι σε θέση να κατανοήσει το συγκρουσιακό ιστορικό γεγονός της καταστροφής της παλαιάς εβραϊκής νεκρόπολης.

 

 

Έκθεση: Karolina Bregula «Ασκήσεις απώλειας ελέγχου»

Χώρος: Ύψιλον

Διάρκεια: 17.10-26.11.2023       

Εγκαίνια: Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023 | 20:00

Συνεργασία: Ύψιλον

Η καλλιτέχνιδα Karolina Breguła εδώ και χρόνια επιχειρεί να καταγράψει με ποικίλους τρόπους ένα διεθνές κοινωνικό φαινόμενο, αυτό των απαλλοτριώσεων, των μαζικών εξώσεων, των κατεδαφίσεων και της απώλειας σπιτιών. Στο project αυτό αξιοποιεί τις στρατηγικές του εργολαβικού εξωραϊσμού και τις τακτικές αντίστασης εναντίον τους, τις κοινωνικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα σε περιοχές κατεδαφίσεων, καθώς –και κυρίως– τα βιώματα των ανθρώπων που χάνουν το σπίτι τους. Το παγκόσμιο φαινόμενο του gentrification αλλάζει μικροκλίματα, γειτονιές και ζωές, αρχιτεκτονικά, οικονομικά, κοινωνικά, ιστορικά, ακόμη και εργασιακά περιβάλλοντα. Ποιος στέκεται κριτικά απέναντι στις αλλαγές αυτές;  Ποιος προβλέπει ή προνοεί για τις μακροπρόθεσμες κοινωνικές τους επιπτώσεις; Μπορούν οι άνθρωποι να διαχειριστούν την απώλεια ελέγχου;

 

 

Έκθεση: Δημήτρης Μεσσίνης «Δύναμη και οδύνη στο Αφγανιστάν: το καθεστώς Ταλιμπάν 1996-2001»

Χώρος: Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ – Πρώην Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων Χαμιδιέ                            

Διάρκεια: 18.10-08.12.2023

Εγκαίνια: Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023 | 18:00

Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός έκθεσης: Σίσσυ Καραδημητρίου

Συνδιοργάνωση: Πολυχώρος Πολιτισμού Ισλαχανέ – Πρώην Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων Χαμιδιέ, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Το Μαυσωλείο του Μογγόλου Αυτοκράτορα Μπαμπούρ, τα 2000 μέτρα υψόμετρο των Ιμαλαῒων, τα άρματα μάχης, η λαϊκή αγορά, τα γκρεμισμένα κτήρια της Καμπούλ από τη Σοβιετική κατοχή, οι ανεμοθύελλες, τα πενιχρά και αυτοσχέδια μέσα μεταφοράς των αμάχων, οι γραμμές του Βόρειου Μετώπου συνθέτουν το φόντο του φωτοειδησεογραφικού ντοκουμέντου του Δημήτρη Μεσσίνη, από τον Νοέμβριο του 1996 ως τον Νοέμβριο του 2001, στη διάρκεια του 1ου Ισλαμικού Εμιράτου του Αφγανιστάν. Μια αυθεντική, ζωτική, εικονογραφημένη μαρτυρία του καθεστώτος.

 

 

Έκθεση: Δημήτρης Ραπακούσης «Οδός Αχαρνών»

Χώρος: Το Πικάπ                                      

Διάρκεια: 18.10-15.11.2023

Εγκαίνια: Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023 | 20:00

Συνεργασία: Το Πικάπ

Η φωτογραφική περιήγηση του Δημήτρη Ραπακούση στις μικρογειτονιές της οδού Αχαρνών τη διετία 2012-2014 στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης κατέδειξε ένα ευάλωτο και πολύχρωμο κοινωνικό οικοσύστημα, στο οποίο οι κάτοικοι μιας από τις πιο παλιές γειτονιές της Αθήνας συνυπάρχουν με περιθωριοποιημένους συνήθως μετανάστες από διάφορες γωνιές του κόσμου. Οι φωτογραφίες του από τα πέριξ της οδού Αχαρνών και τον Άγιο Παντελεήμονα φέρνει, με την έννοια αυτή, στο νου τις εγχώριες διαχωριστικές γραμμές, συχνά αόρατες αλλά καθόλου λιγότερο υπαρκτές, που χαράζονται με άξονα τη φυλή και την τάξη. H εργασία του συνιστά ένα συχνά τραχύ κοινωνικό ντοκουμέντο που έχει αλιευθεί απευθείας από την καρδιά της πρωτεύουσας.