Καλλιτέχνης

Uta Kögelsberger

Με υπόβαθρο το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τις σύνθετες παραμέτρους που σχετίζονται με τις αντιλήψεις περί ταυτότητας και διαφοράς, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες με τις αντιλήψεις περί εθνικής υπόστασης, των δικαιωμάτων που τη συνοδεύουν και της σύγκλισης του παγκόσμιου με το τοπικό, το έργο Uncertain Subjects (Αβέβαια υποκείμενα) υπήρξε άμεση απάντηση στις ατζέντες του λαϊκισμού που αναδείχθηκαν κατά τη διάρκεια της σύνθετης και συγκρουσιακής αποχώρησης της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κατά τη διάρκεια αυτής της πορείας
μη αποδεκτές μέχρι τότε πολιτικές πρακτικές, όπως η εκμετάλλευση της ξενοφοβίας, η προαγωγή του εθνικιστικού συναισθήματος, η υπέρβαση των νόμιμων ορίων δαπανών από την εκστρατεία υπέρ του Brexit (Leave.EU) και η παράνομη αναστολή της λειτουργίας του Κοινοβουλίου, φάνηκε να αντιμετωπίζονται ως μια νέα κανονικότητα. Το Brexit έφερε στο φως τις ρωγμές και τις αδυναμίες της δημοκρατικής μας κοινωνίας φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με τον λαϊκισμό.

Το Αβέβαια υποκείμενα είναι ένα πολύπλευρο σύνολο έργων στα όρια μεταξύ τέχνης, ιστορικού ντοκουμέντου και ακτιβισμού. Συγκροτείται από πέντε διακριτά μέρη: από ένα πρότζεκτ επιστολικής τέχνης (2017), τρεις διαδοχικές, δημόσιες περφόρμανς με διαφημιστικές πινακίδες (2018-2019) και μια σειρά διαφημιστικών πινακίδων (2019-2022). Στην κεντρική έκθεση της Thessaloniki PhotoBiennale παρουσιάζονται οι περφόρμανς με τις διαφημιστικές πινακίδες. Περιλάμβαναν τρεις διαδοχικές φωτογραφικές παρεμβάσεις μακράς διάρκειας ή φωτογραφίες δράσης που σκηνοθετήθηκαν στη δημόσια σφαίρα. Αποτελούνταν από φωτογραφικά πορτρέτα ατόμων, αφενός Βρετανών υπηκόων που μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος του 2016 ένιωσαν ότι η φωνή τους είχε πάψει να ακούγεται στον κυρίαρχο πολιτικό λόγο, αφετέρου Ευρωπαίων πολιτών που ζούσαν στο Ηνωμένο Βασίλειο και βρέθηκαν από τη μια μέρα στην
άλλη αντιμέτωποι με την απειλή να χάσουν τα σπίτια, τις οικογένειες και τις δουλειές τους. Για να αναδειχθεί η διάχυτη επισφάλεια της όλης κατάστασης κάθε πρόσωπο φωτογραφήθηκε με γυμνούς ώμους στο οικιακό του περιβάλλον. Κάθε πορτρέτο-αφίσα περιλάμβανε και μία δήλωση του ατόμου για τις επιπτώσεις του Brexit θίγοντας θέματα γύρω από την ταυτότητα, την εθνικότητα και τη δημοκρατία.

Σε έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από την ευρύτατη διάδοση εικόνων μέσω του διαδικτύου, συχνά συνδεδεμένων με σκληρές μάχες πάνω στα ζητήματα ταυτότητας, αυτές οι ζωντανές θεατρικές δράσεις ευνόησαν τη σχέση του κοινού με τη φωτογραφία και το πορτρέτο ως εμπειρία βασισμένη στην υλικότητα και τον χρόνο. Στο Λονδίνο, το Μπράιτον και το Νιούκασλ μια σειρά από διαφημιστικές πινακίδες καλύφθηκαν και αντικαταστάθηκαν από αφίσες νέων πορτρέτων σε μια διαρκή, ζωντανή περφόρμανς. Το έργο χρησιμοποιεί την παραδοσιακή χάρτινη αφίσα των δώδεκα φύλλων, με κάθε τμήμα της εικόνας επιδέξια τοποθετημένο δίπλα στα υπόλοιπα. Καθώς κάθε πορτρέτο επικαλύπτεται από το επόμενο και το κάθε πρόσωπο συγχωνεύεται με το άλλο, το αποτέλεσμα είναι ένα παχύ στρώμα καταπνιγμένων φωνών. Κατά τη διαδικασία αυτή το έργο αποτυπώνει μια χώρα που υπέστη και εξακολουθεί να υφίσταται θεμελιώδεις ιδεολογικές και
δημογραφικές αλλαγές.

Βιογραφικό

Η Uta Kögelsberger είναι εικαστική καλλιτέχνιδα με έδρα το Λονδίνο, η οποία έχει παρουσιάσει το έργο της σε πολυάριθμες εκθέσεις. Μέσα από τη γλώσσα της φωτογραφίας, του βίντεο, της γλυπτικής και του ήχου, το έργο της αποτυπώνει και διερευνά επείγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής μας. Συχνά επιτελείται στη δημόσια σφαίρα και εμπλέκει μορφές ακτιβισμού. Πρόσφατα έργα της περιλαμβάνουν το Fire Complex, ένα πολύπλευρο έργο με θέμα την κρίση των δασών μας, και το Uncertain Subjects, μια μελέτη του κοινωνικού και πολιτικού
τοπίου στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά την πορεία της χώρας προς το Brexit. Η Kögelsberger έχει τιμηθεί με διάφορες υποτροφίες και διακρίσεις, όπως το περίφημο βραβείο Wollaston της Βασιλικής Ακαδημίας. Φωτογραφικά της δοκίμια έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά Wired, Esquire, GQ και American Photography, ενώ έργα της βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, όπως αυτή του MFAH στο Χιούστον και του LACMA στο Λος Άντζελες.