Καλλιτέχνης

Daniel Mayrit

Οι εκλογικές ήττες του Ντόναλντ Τραμπ και της Μαρίν Λεπέν μετά το 2020 θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν την αρχή του τέλους του λαϊκισμού, ενός φαινομένου που έχει αναδειχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες πολιτικές προκλήσεις του καιρού μας. Αναρίθμητες ακαδημαϊκές μελέτες για το θέμα εκπονήθηκαν την τελευταία δεκαετία. Το ζήτημα έχει επίσης εξαπλωθεί σε ουκ ολίγες τηλεοπτικές σειρές και ταινίες, όπως το House of Cards και το The Politician. Το πρότζεκτ αυτό προσεγγίζει το θέμα από τη σκοπιά των εικαστικών τεχνών παρουσιάζοντας μια εμπεριστατωμένη μελέτη για τις στρατηγικές διαχείρισης της εικόνας που επιστρατεύουν τα λαϊκιστικά κόμματα και υποψήφιοι. Ως έργο φιλοδοξεί να συμπληρώσει ένα κενό και να εισηγηθεί μια κριτική προσέγγιση του λαϊκισμού από τη σκοπιά της φωτογραφίας.

Ο Mayrit χρησιμοποιεί τις ίδιες ακριβώς τεχνικές που μετέρχεται και ο λαϊκισμός, αλλά με έναν σκόπιμα επιτεταμένο και ειρωνικό τρόπο επιχειρώντας να αποκαλύψει και να καταστήσει ολοφάνερη την επιτήδευσή τους. Στόχος του δεν είναι απλώς να απαξιώσει και να διακωμωδήσει τις οπτικές κοινοτοπίες του λαϊκισμού, αλλά και να προσφέρει στο κοινό εργαλεία για σκέψη ενάντια στα μέσα χειραγώγησης του λαϊκισμού: τη μεσσιανικού τύπου ηγεσία του κυρίαρχου αρσενικού, την πληθωρική στρατηγική του στα μέσα ενημέρωσης, την επίκληση από μέρους του στην επικότητα και το συναίσθημα…

Για να πετύχει τον στόχο του, ο Mayrit υιοθετεί μια επιτελεστική προσέγγιση και υποδύεται τον ρόλο ενός λαϊκιστή υποψηφίου, γύρω από τον οποίο συνθέτει μια ολοκληρωμένη εικονογραφία
αποτελούμενη από σκηνοθετημένες και ψηφιακά επεξεργασμένες εικόνες πραγματικών λαϊκιστών. Σε όλες αυτές χρησιμοποιεί διάφορες οπτικές κοινοτοπίες γεμάτες ειρωνεία, ενσαρκώνοντας τη
στρατηγική και τον λόγο του λαϊκισμού με τη δική του εικόνα… με μοναδικό σκοπό να τη θέσει υπό αμφισβήτηση και έλεγχο αποκαλύπτοντας την πλαστότητα και τη χειραγώγηση.