Νίκος Γιακουμίδης (1963-2022). Μια μικρή αναδρομή στο έργο του

Πληροφορίες

Καλλιτέχνης

Νικόλας Γιακουμίδης

Επιμέλεια

Αλέξανδρος Αβραμίδης

Συνεργασία: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Υποστήριξη: Μορφωτικό Ίδρυμα ΕΣΗΕΜ-Θ

Εγκαίνια: Πέμπτη, 12 Οκτωβρίου, 18:00

Σε μεγάλο βαθμό τη διατήρηση της σύγχρονης ιστορικής μνήμης μιας εποχής την οφείλουμε στους φωτορεπόρτερ. Οι φωτορεπόρτερ κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού τους βίου καλούνται να καλύψουν γεγονότα και καταστάσεις και να μεταφέρουν με τον αφοπλιστικά απλό και περιεκτικό τρόπο της φωτογραφίας, τη μαρτυρία τους στον υπόλοιπο κόσμο.

Ο Νικόλας Γιακουμίδης, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησε τις φωτογραφικές του διαδρομές το 1982. Η ποιότητα της δουλειάς του ήταν η αιτία της συνεργασίας του με τα μεγαλύτερα ξένα πρακτορεία όπως το Reuters και το Associated Press.  Για περισσότερο από τρεις δεκαετίες ήταν παρών και κατέγραφε με το φακό του τα σημαντικότερα γεγονότα που απασχόλησαν τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδος όπως οι σεισμοί σε Γρεβενά και Κοζάνη το 1995, οι φωτιές στο Άγιον Όρος το 2003, τα επεισόδια κατά τη διάρκεια της G8 το 2003, οι φωτιές στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής το 2006, τα γεγονότα που ακολούθησαν τη δολοφονία Γρηγορόπουλου το 2008, την ελληνική κρίση.

Η επαγγελματική και αισθητική του αρτιότητα τον οδήγησαν γρήγορα σε διαδρομές μακριά από τον γενέθλιο τόπο του, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για φωτογράφο της ελληνικής περιφέρειας. Τη δεκαετία του ’90 και ‘00 κάλυψε πολλές από τις κρίσεις και πολέμους της Βαλκανικής χερσονήσου στην Αλβανία, το Κόσοβο, τη Βόρεια Μακεδονία, την Τουρκία και αλλού.

Στην παρούσα έκθεση γίνεται μία προσπάθεια αναδρομής στο έργο του πρόωρα χαμένου Νικόλα χωρίς όμως να αποτελεί πλήρη παρουσίαση του έργου του. Αντικειμενικές δυσκολίες στην εύρεση των πρωτότυπων αρχείων του συνιστούν τη βασική αιτία που απουσιάζουν πολλές εμβληματικές εικόνες του. Παρουσιάζεται όμως ένα ικανό δείγμα φωτογραφιών, αρκετές από τις οποίες έγιναν πρωτοσέλιδα και σαλόνια στον ελληνικό και διεθνή τύπο.

Η ποιότητα και η συνέπεια του έργου του Νικόλα αποτελεί μία βασική μαρτυρία των γεγονότων που διαδραματίστηκαν στην Βόρεια Ελλάδα στο κλείσιμο της προηγούμενης και το ξεκίνημα της νέας χιλιετίας, το φωτογραφικό του όμως ανάστημα κατάφερε να αποδώσει σημαντικά δείγματα γραφής από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Παρήγαγε εικόνες-σύμβολα, μαρτυρίες μιας ταραγμένης εποχής που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τις νεότερες γενιές φωτορεπόρτερ.

Βιογραφικό

Κρατώντας από μικρός μία φωτογραφική μηχανή είδε τις πρώτες του εικόνες να δημοσιεύονται το 1982 στις εφημερίδες «Το Βήμα», «Τα Νέα», «Ριζοσπάστης», «Μακεδονία» και «Θεσσαλονίκη».

Το πρώτο του ορμητήριο ήταν το γραφείο των Γιώργου Γιακουμίδη – Φώτη Φιλαργυρόπουλου. Η ανέλιξή του ήταν γρήγορη, το 1984 γίνεται από τους πιο γνωστούς φωτορεπόρτερς της Βόρειας Ελλάδας με βάση τη Θεσσαλονίκη, με ανταποκρίσεις στις μεγαλύτερες ελληνικές εφημερίδες. Το 1988 αρχίζει το πρώτο μέρος της συνεργασίας του με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Associated Press, μέχρι το 1993 που ξεκινάει συνεργασία με το πρακτορείο Reuters η οποία θα διαρκέσει ως το 1999. Διανύει τις δύο δεκαετίες που σφράγισαν την καριέρα του, καλύπτοντας τα σημαντικότερα γεγονότα των Βαλκανίων. Το 1996 φωτογραφίζει τις αιματηρές ταραχές στην Αλβανία, το 1999 είναι απεσταλμένος στην Τουρκία καλύπτοντας τον φονικό σεισμό, ενώ την ίδια χρονιά ξεκινάει νέα συνεργασία με το Associated Press καλύπτοντας τον πόλεμο στο βομβαρδισμένο Κόσοβο όπου μένει τρεις μήνες όταν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης δεν είχαν καμία πρόσβαση.

Ο φακός του αποτυπώνει συγκλονιστικές στιγμές της σύγχρονης Ιστορίας. Οι αιματηρές ταραχές στη Βόρεια Μακεδονία (2000), ο σεισμός στην Αθήνα (2000), οι μεγάλες διαδηλώσεις για τη Σύνοδο Κορυφής σε Χαλκιδική και Θεσσαλονίκη (2003), οι Ολυμπιακοί Αγώνες (2004), οι καταστροφικές πυρκαγιές στην Ελλάδα (2007), η πρώτη μεταναστευτική κρίση στον Έβρο (2009 – 2010), τα γεγονότα της οικονομικής κρίσης. Παράλληλα συνεργάστηκε με την εφημερίδα «Καθημερινή», το περιοδικό «Balkan Review» του Βαλκανικού Κέντρου Τύπου, ήταν επικεφαλής του φωτογραφικού τμήματος του «Αγγελιοφόρου» (1996-97), φωτογράφος του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (1994 – 2009), υπεύθυνος στο φωτογραφικό τμήμα του ενθέτου της εφημερίδας «Τα Νέα» «Ζω στη Θεσσαλονίκη» (1999–2008), ενώ κάλυψε για τα έντυπα του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη θέματα σε όλη την Νοτιοανατολική Ευρώπη (1999–2009).

Φωτογραφίες του κοσμούν βιβλία, λευκώματα και εκδόσεις, ενώ συμμετείχε σε εκθέσεις και φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων: «23 Έλληνες φωτορεπόρτερ» στη Θεσσαλονίκης (Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης), «Οι Δρόμοι της Φωτιάς» της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδας, σε Ελλάδα, Τουρκία και Βρυξέλλες, «Greece in Crisis» της ομάδας φωτογράφων Phasma2 στο Σεράγεβο, η οποία κέρδισε το βραβείο καλύτερης έκθεσης «Ασημένια Νιφάδα», «View from my Window» στο Atomium των Βρυξελλών, ενώ πήρε το α’ βραβείο στο φεστιβάλ φωτογραφίας της ΕΣΗΕΜ-Θ στην Κοζάνη.

Δείτε Περισσότερες Εκθέσεις