Σε μεγάλο βαθμό τη διατήρηση της σύγχρονης ιστορικής μνήμης μιας εποχής την οφείλουμε στους φωτορεπόρτερ. Οι φωτορεπόρτερ κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού τους βίου καλούνται να καλύψουν γεγονότα και καταστάσεις και να μεταφέρουν με τον αφοπλιστικά απλό και περιεκτικό τρόπο της φωτογραφίας, τη μαρτυρία τους στον υπόλοιπο κόσμο.
Ο Νικόλας Γιακουμίδης, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ξεκίνησε τις φωτογραφικές του διαδρομές το 1982. Η ποιότητα της δουλειάς του ήταν η αιτία της συνεργασίας του με τα μεγαλύτερα ξένα πρακτορεία όπως το Reuters και το Associated Press. Για περισσότερο από τρεις δεκαετίες ήταν παρών και κατέγραφε με το φακό του τα σημαντικότερα γεγονότα που απασχόλησαν τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδος όπως οι σεισμοί σε Γρεβενά και Κοζάνη το 1995, οι φωτιές στο Άγιον Όρος το 2003, τα επεισόδια κατά τη διάρκεια της G8 το 2003, οι φωτιές στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής το 2006, τα γεγονότα που ακολούθησαν τη δολοφονία Γρηγορόπουλου το 2008, την ελληνική κρίση.
Η επαγγελματική και αισθητική του αρτιότητα τον οδήγησαν γρήγορα σε διαδρομές μακριά από τον γενέθλιο τόπο του, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για φωτογράφο της ελληνικής περιφέρειας. Τη δεκαετία του ’90 και ‘00 κάλυψε πολλές από τις κρίσεις και πολέμους της Βαλκανικής χερσονήσου στην Αλβανία, το Κόσοβο, τη Βόρεια Μακεδονία, την Τουρκία και αλλού.
Στην παρούσα έκθεση γίνεται μία προσπάθεια αναδρομής στο έργο του πρόωρα χαμένου Νικόλα χωρίς όμως να αποτελεί πλήρη παρουσίαση του έργου του. Αντικειμενικές δυσκολίες στην εύρεση των πρωτότυπων αρχείων του συνιστούν τη βασική αιτία που απουσιάζουν πολλές εμβληματικές εικόνες του. Παρουσιάζεται όμως ένα ικανό δείγμα φωτογραφιών, αρκετές από τις οποίες έγιναν πρωτοσέλιδα και σαλόνια στον ελληνικό και διεθνή τύπο.
Η ποιότητα και η συνέπεια του έργου του Νικόλα αποτελεί μία βασική μαρτυρία των γεγονότων που διαδραματίστηκαν στην Βόρεια Ελλάδα στο κλείσιμο της προηγούμενης και το ξεκίνημα της νέας χιλιετίας, το φωτογραφικό του όμως ανάστημα κατάφερε να αποδώσει σημαντικά δείγματα γραφής από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Παρήγαγε εικόνες-σύμβολα, μαρτυρίες μιας ταραγμένης εποχής που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τις νεότερες γενιές φωτορεπόρτερ.