Καλλιτέχνης

Lauren Greenfield

Τόσο ο τίτλος όσο και πολλές από τις φωτογραφίες θα μπορούσαν ίσως να οδηγήσουν τον αναγνώστη στην εσφαλμένη εντύπωση ότι το έργο αφορά το πλουσιότερο 1%. Αυτό δεν ισχύει.
Το έργο αφορά τη φιλοδοξία για πλούτο και πώς αυτή έχει μετατραπεί σε κινητήριο δύναμη –αλλά και σε ολοένα και πιο εξωπραγματικό στόχο– για ανθρώπους ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης.
Σήμερα καταγράφεται μικρότερη κοινωνική κινητικότητα σε σχέση με προηγούμενες γενιές, ενώ η συγκέντρωση πλούτου στα χέρια ολίγων είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Σε πείσμα αυτής
της πραγματικότητας, το «Αμερικάνικο Όνειρο» έχει προσλάβει υπερμεγέθεις διαστάσεις. «Οι άνθρωποι δεν έχουν πια μετριοπαθή όνειρα. Όλοι τους θέλουν να ζήσουν στην έπαυλη Μαρ-
α-Λάγκο μαζί με τον Ντόναλντ Τραμπ», λέει ο κοινωνικός κριτικός Chris Hedges, με τον οποίο συνομίλησα για τη συγγραφή του βιβλίου και τη δημιουργία της συνοδευτικής ταινίας. Την ώρα που
το πολιτικό μας σύστημα γίνεται όλο και λιγότερο δημοκρατικό –καθώς πλούσιοι χορηγοί και καλά χρηματοδοτούμενες ομάδες πίεσης ασκούν δυσανάλογη επιρροή στις εκλογικές αναμετρήσεις
και στους νόμους που ψηφίζει το Κογκρέσο– βλέπουμε να εκδημοκρατίζονται τα σημαίνοντα του πλούτου.

Η πολυτελής ζωή αποτελεί πλέον για τον απλό άνδρα, γυναίκα και παιδί τον ορισμό
αυτού του νέου Αμερικανικού Ονείρου. Ακόμα κι αν δεν έχεις λεφτά, όπως μας διαβεβαιώνει ο Emanuel, ένας από τους εφήβους πρωταγωνιστές του έργου μου στο Λος Άντζελες, «υπάρχουν
τρόποι για να δείχνεις ότι έχεις». Ο ράπερ με το εύστοχο όνομα Future (Μέλλον) συνοψίζει τη στρατηγική αυτή με τη φράση «fake it till you make it» (προσποιήσου το μέχρι να το καταφέρεις).
Το ίδιο συναίσθημα μοιράζονται και πολλοί ακόμη πρωταγωνιστές μου, από τη Μινεσότα μέχρι το Μιλάνο, από το Λος Άντζελες μέχρι τη Σαγκάη, και από το Ντουμπάι μέχρι τη Μόσχα, που
επιζητούν την κοινωνική καταξίωση μέσω υλικών αγαθών. Όπως επισημαίνει ο Hedges, οι φανταστικές αναπαραστάσεις του πολυτελούς τρόπου ζωής έχουν αντικαταστήσει τη γνήσια
κοινωνική κινητικότητα. Το γεγονός ότι πολλές από τις φωτογραφίες αυτής της σειράς μοιάζουν να προέρχονται από κόσμους μεγάλου πλούτου και διαψεύδουν την πραγματικότητά τους είναι
ακριβώς το ζητούμενο, τόσο για τους ανθρώπους που φωτογραφίζονται όσο και για τη δημιουργό (εμένα) σε μια κουλτούρα που βασίζεται στην εικόνα.

Βιογραφικό

Η βραβευμένη με Emmy σκηνοθέτης και φωτογράφος Lauren Greenfield, την οποία οι New York Times χαρακτήρισαν ως τη «σημαντικότερη οπτική χρονικογράφο της πλουτοκρατίας στις ΗΠΑ», δημιουργεί πρωτοποριακά έργα με θέμα τον καταναλωτισμό, την κουλτούρα των νέων και το φύλο εδώ και 25 χρόνια. Οι ταινίες της The Kingmaker, Generation Wealth, The Queen of
Versailles, THIN και τα βιβλία της Fast Forward, Girl Culture, THIN και Generation Wealth έχουν δώσει αφορμές για έναν διεθνή διάλογο με αντικείμενο ορισμένα από τα κρισιμότερα ζητήματα της εποχής μας. Για τη δουλειά της Generation Wealth απέσπασε το βραβείο Photographer of the Year 2018 (Art Directors Club), το βραβείο Paris Photography Prize 2018 (PX3) και το βραβείο Lucie στην κατηγορία της φωτογραφικής έκδοσης. Η συνοδευτική έκθεση του έργου εγκαινιάστηκε στο Annenberg Space for Photography του Λος Άντζελες, και στη συνέχεια ταξίδεψε στο International Center of Photography (Νέα Υόρκη), στο Nobel Peace Center (Όσλο), στο Fotomuseum (Χάγη), στο Deichtorhallen (Αμβούργο), στο Louisiana Museum of Modern Art (Κοπεγχάγη), στο Fotografiska (Στοκχόλμη) και στο Moscow Multimedia Museum (Μόσχα).