Λευκός χρυσός | Amina Kadous

Πληροφορίες

Καλλιτέχνης

Amina Kadous

Επιμέλεια

Amina Kadous, Ηρώ Κατσαρίδου

Συνδιοργάνωση: MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Fujifilm Inkjet Photo-Paper: FUJIFILM HELLAS S.A.

Εγκαίνια: Πέμπτη, 19 Οκτωβρίου, 20:00

Όποιος μιλά για βιομηχανική επανάσταση, εννοεί το βαμβάκι – Eric Hobsbawm

Η σειρά Λευκός Χρυσός είναι ένα μακροχρόνιο και σε εξέλιξη έργο, όπου η Amina Kadous αφηγείται φωτογραφικά την ιστορία της οικογένειάς της, εμπόρων υφασμάτων και ιδιοκτητών εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας από τη δεκαετία του 1960, την οποία διαπλέκει με την εθνική ιστορία της Αιγύπτου, μιας χώρας που στην ιστοριογραφία της βιομηχανικής επανάστασης έχει στενά συνδεθεί με τη βαμβακοκαλλιέργεια ήδη από τις πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα.

Η καλλιτέχνιδα ξεκινά την αφήγησή της από τη γενέτειρά της El-Mehalla el Kubra, πόλη στο δέλτα του Νείλου όπου μέχρι και σήμερα ανθεί η κλωστοϋφαντουργία με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την κρατικής ιδιοκτησίας Misr Spinning and Weaving Company, τον μεγαλύτερο όμιλο της χώρας και σύμβολο της αιγυπτιακής εκβιομηχάνισης. Η καλλιτέχνιδα φωτογραφίζει το σπίτι των προγόνων, τα εργοστάσια επεξεργασίας βαμβακιού, τις βαμβακοφυτείες, εικόνες που αναμειγνύονται με στιγμιότυπα από το οικογενειακό άλμπουμ, αποκόμματα εφημερίδων εποχής και άλλα ενθυμήματα, για να συνθέσουν το οικογενειακό χρονικό.

Η Kadous επιστρατεύει τις προσωπικές και οικογενειακές αναμνήσεις, ενώ παράλληλα στο πίσω φόντο ανασυστήνει την ιστορία του βαμβακιού στην Αίγυπτο: από τα χρόνια της μεγάλης ακμής των εθνικοποιημένων βαμβακοβιομηχανιών της εποχής του Νάσερ, στη νεοφιλελεύθερη πολιτική των δεκαετιών που ακολούθησαν και στη σταδιακή παρακμή του αιγυπτιακού βαμβακιού.

Για την παρουσίαση στη Photobiennale η Kadous επεκτείνει τη φωτογραφική της έρευνα στην Αλεξάνδρεια, όπου επιχειρεί να ανιχνεύσει τη σύνδεση της ιστορίας του βαμβακιού με την ελληνική παροικία. Φωτογραφίζει ίχνη της άλλοτε ακμάζουσας κοινότητας, τα εγκαταλειμμένα εργοστάσια, το χρηματιστήριο βαμβακιού, διάσημες ποικιλίες με ονόματα Ελλήνων βοτανολόγων, φέρνοντας στο φως μνήμες από καιρό λησμονημένες.

Μέσα από τα θραύσματα των αποσιωπημένων αυτών ιστοριών η καλλιτέχνιδα ανάγει τη μικροϊστορία σε εργαλείο για να επιχειρήσει μια  «αρχαιολογία» του βαμβακιού στην Αίγυπτο: ο Λευκός Χρυσός αναδεικνύεται ουσιαστικά σε μια εναλλακτική αφήγηση της ιστορικής εμπειρίας ενός λαού που ενέχει στοιχεία ενδυνάμωσης ενάντια στον κυρίαρχο αποικιοκρατικό λόγο του παρελθόντος.

Βιογραφικό

H Amina Kadous (1991) είναι εικαστική καλλιτέχνης με έδρα το Κάιρο της Αιγύπτου. Το έργο της επιλαμβάνεται ιδεών που αφορούν τη μνήμη και την ταυτότητα. Η δουλειά της είναι μια σύνδεση μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος μέσα από τις επιστρώσεις του χρόνου, καθώς αυτές διπλώνονται και ξεδιπλώνονται. Η εξερεύνηση του χρόνου λειτουργεί, για αυτήν, ως μέσο κατανόησης του εαυτού της.

Η δουλειά της έχει εκτεθεί σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Εξέθεσε το έργο της ως μέρος της Μπιενάλε Φωτογραφίας του σύγχρονου Αραβικού κόσμου στο Cite Des Arts στο Παρίσι το 2019. Συμμετείχε στη 12η έκδοση της Μπιενάλε Φωτογραφίας του Μπαμακό και βραβεύτηκε με το Centre Soleil d’Afrique για το πρότζεκτ της, «A crack In The Memory of My Memory». Αυτό το βραβείο δίδεται σε μια εξαίρετη γυναίκα καλλιτέχνη από την Αφρική, το έργο της οποίας είναι πολλά υποσχόμενο. Δέχτηκε μια επιχορήγηση από το Magnum Foundation και το Ίδρυμα Prince Claus και ήταν η μία από τις δέκα φιναλίστ για την επιχορήγηση του Everyday Projects, για την τρέχουσα μακροπρόθεσμη σειρά της «Λευκός Χρυσός». Επίσης, πήρε το βραβείο Σύγχρονης Αφρικανικής Φωτογραφίας 2022 και το Prix De La Photo Madame Figaro στο Φεστιβάλ Φωτογραφίας της Αρλ το 2022. Πρόσφατα κέρδισε με την εν εξελίξει σειρά της «Λευκός Χρυσός» την ανοιχτή πρόσκληση του Φεστιβάλ Φωτογραφίας του Κραν με θέμα τον άνθρωπο και την φύση.

Δείτε Περισσότερες Εκθέσεις